Nabídka služeb

ADR obal
Baterie

Zajímavé odkazy

Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR)

 

Metodické doporučení - specifikace požadavků na speciálně vybavená vozidla a kontejnery podle oddílu 7.3.3, zvláštní ustanovení VC3, pro přepravu zahřátých kapalných a tuhých látek UN 3257 a UN 3258 ADR
Příloha:
Metodické doporučení pro přepravu zahřátých látek ve volně loženém stavu podle VC3


Koncem roku 2021 zasedala na Ministerstvu dopravy pracovní skupina ADR, která projednala možnost rozšíření původního stanoviska ze dne 10.4.2008 pod č.j.: 28/2008-110-SDNA/13 o přepravu prázdných nevyčištěných obalů se zbytky látek ohrožujících životní prostředí a prázdných nevyčištěných vozidel/kontejnerů/kontejnerů pro volně ložené látky se zbytky látek ohrožujících životní prostředí. Aktualizované odborné stanovisko ve vztahu k průjezdu oblastí vymezených dopravní značkou B19 je ke stažení na níže uvedeném odkazu.
Příloha:
Závěr z jednání expertní skupiny pro problematiku zákazové dopravní značky B19

 

Ucpávka kanalizační vpustě v Německu

Někteří řidiči se v Německu setkávají s pokutou za nedostatečnou velikost ucpávek kanalizačních vpustí.

Řidiči, kteří přepravují nebezpečný náklad, jistě ví, že musí mít ve vozidle speciální výbavu. Výbava se dělí na výbavu dopravní jednotky, výbavu řidiče a na dodatečnou výbavu. Součástí dodatečné výbavy je i ucpávka kanalizačních vpustí, která se předepisuje pro tuhé a kapalné látky s čísly bezpečnostních značek 3, 4,1, 4,3, 8 a 9.

Rozměr kanalizační vpusti není nikde stanoven. Mnoho řidičů vozí ve svých vozidlech ucpávky kanalizačních vpustí různých materiálů a různých rozměrů a neměli s tím při kontrole doposud žádný problém. Až do letošního roku. Letos se v Německu již opakovaně setkáváme s názorem některých kontrolních orgánů, že kanalizační ucpávka menší než 80 x 80 cm je nedostačující, protože kanalizační vpusti v Německu mohou být i větší, a tím ucpávka s rozměrem menším než 80 x 80 cm neplní svoji funkci.

Proto stojí možná za zvážení, zda než se dohadovat s policií, nebude lepší vybavit vozidlo dostatečně velkou kanalizační ucpávkou.

V nabídce jsou např. na e-shopu https://obchod.prodopravce.cz/nitrilova-kanalizacni-ucpavka. Vyrobena je z nitrilové pryže, dobře se s ní manipuluje, je lehká, mrazuvzdorná, chemicky odolná a je velká, její rozměr je 120 x 120 cm. To snad bude vyhovovat i německým kontrolním orgánům.

Zdroj: ČESMAD 

 

DOHODA ADR 2023

V částce 10 pod číslem Sdělení 15/2023 byla ve Sbírce mezinárodních smluv dne 11.4. 2023 uveřejněna Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí platná pro roky 2023 a 2024 - ADR 2023.

Ke stažení je k dispozici v PDF souboru ZDE, popř. v jednotlivých PDF souborech na webu MD ČR ZDE.

Vydání další novelizace ADR od 1. ledna 2023 (s přechodným obdobím od 1. července 2023) obsahuje několik významných změn, z nichž mnohé mají dopad i na palivový průmysl a inspekční orgány, které tomuto odvětví poskytují služby. Toto odvětví však čeká na přizpůsobení dlouhé přechodné období (10 let). Na stránkách organizace UNECE je zatím k dispozici ke stažení verze ADR 2023 v jazyce anglickém a francouzském.

K dispozici je i anglická verze se zobrazením změn:

https://unece.org/transport/standards/transport/dangerous-goods/adr-2023-agreement-concerning-international-carriage

Odkaz na stažení letáků vybraných změn v anglickém jazyce: https://www.euro-controle-route.eu/legislation-info/info/dangerous-goods-transport/

 

Připravované změny v ADR 2025

S příští změnou předpisů pro přepravu nebezpečných věcí dojde také k dalším změnám pro přepravu lithiových baterií. U lithiových baterií v přístrojích, předmětech a vozidlech se plánují také změny v balení, označování a také u přepravních dokladů.

V prosinci 2022 experti komise EHK OSN schválili změny pro pozemní dopravu (RID/ADR/ADN), které by se měly implementovat v ADR/RID/ADN od roku 2025. To znamená, že většina inovací pro rok 2025 a 2026 je již známa, a to i změny, které se týkají lithiových baterií. Týkají se změn pro předsériové prototypy a malé výrobní série maximálně do 100 lithiových článků nebo baterií. Pouze položky, které nejsou jinak specifikovány (jinde nejmenované – j.n.) UN čísel 3537, 3538, 3540, 3541, 3546, 3547 a 3548 mohou obsahovat netestované lithiové články/baterie.

Pro tyto předměty bude platit (novelizované) zvláštní ustanovení 310, nový odstavec 5 pokynu pro balení P 006 a nový odstavec 4 pokynu pro balení pro velké obaly LP 03.

Předměty obsahující nebezpečné věci v UN číslech 3539, 3542, 3543, 3544 a 3545 nesmí (již) obsahovat netestované lithiové články/baterie. (Viz pododdíl 2.1.5.2 ADR/RID/ADN; pododdíl 2.0.6.2 IMDG-Code a oddíl 3.12.2 IATA-DGR).

Nové návrhy na změnu ADN / ADR / RID

Bod, který obsahoval nejvíce nových návrhů a dokumentů, z nichž velké množství bylo pouze diskutováno s tím, že pro příští zasedání mají být předloženy přepracované návrhy se zapracovanými náměty z diskuse. Jednalo se například o 

- doručovací služby na základě online objednávek i ve vztahu obalům pro doručení ke konečnému spotřebiteli,

- přepracování definice LPG,

- přepravy nebezpečných věcí jako odpad soukromými osobami.

Některé návrhy pak byly i odmítnuty, některé návrhy pak nebyly z časových důvodů ani projednávány. Mezi návrhy, které by měly platit, jako nové změny od roku 2025 bylo společným zasedáním např. schváleno osvobození od povinnosti ustanovit bezpečnostního poradce, úprava pododdílu 1.8.3.2 b).

Na základě jednoho z návrhů má dále dojít k diskusi, která by měla vést ke sjednocení definice „uzavřené vozidlo/krytý vůz/uzavřený kontejner“; v tabulce 1.1.3.6.3 v přepravní kategorii „0“ dochází ke změnám, které vyplývají z nových UN čísel; na základě závěru pracovní skupiny by měla být umožněna přeprava pod UN 3257 - roztavený hliník – ve speciálních k tomu určených vozech; přepravy vnitřních obalů obsahujících kapalné odpady ve složených obalech k likvidaci atd.

V plénu pak budou projednávána další témata, jako: cisterny a nové/novelizované normy; výklad nejasných ustanovení ADN/ADR/RID; zprávy o činnosti informačních pracovních skupin od posledního zasedání; nehody a rizika vyplývající z přepravy nebezpečných věcí.

Na závěr by měl být zpracován návod na to, jak uplatňovat použití technik elektronického zpracování/výměny dat (EDP+EDI), který by měl mít stejnou hodnotu jako papírové doklady.

 

 

Mnohostranná dohoda M329

(Přeprava určitých odpadů obsahujících nebezpečné věci)

Tato dohoda platí pouze ve spojení se sběrem a přepravou odpadů ve shodě s rámcem platných právních předpisů o odpadech. Odchylně od ustanovení ADR je přeprava odpadů, které jsou nebezpečnými věcmi nebo obsahují nebezpečné věci, povolena za podmínek zde stanovených. Tato dohoda bude platit do 21. září 2025 pro přepravy po územích smluvních stran ADR, které tuto dohodu podepsaly. Pokud bude vypovězena před tímto datem jedním ze signatářů, zůstane platnou pouze pro přepravu mezi smluvními stranami ADR, které tuto dohodu podepsaly, ale nevypověděly, až do uvedeného data.

Plný text dohody M329 v českém jazyce je k dispozici na webové stránce Ministerstva dopravy

 

Dohoda ADR je od roku 2021 již ne evropská, ale mezinárodní

Smluvní státy Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (Dohoda ADR) se na svém zasedání v Ženevě dohodly, že slovo „evropská“ bude z názvu dohody vyškrtnuto. Od ledna roku 2021 má název dohody znít „Dohoda o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí na silnici“. Sdělilo to tiskové oddělení Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů.

Slovo „Evropská“ nebylo v současném názvu dohody v souladu s podmínkami účasti mimoevropských států v ADR, proto pracovní skupina pro přepravu nebezpečných věcí na svém 104. zasedání v květnu roku 2018 zvážila návrh na jeho vypuštění. Následně byl tento návrh přijat 13. května 2019 na konferenci smluvních stran. Do 30. listopadu 2019 žádná ze smluvních stran nesdělila proti tomuto námitky, proto byla změna přijata, a to od již zmíněného data 1. ledna 2021.

Zažitá aktuální zkratka „ADR“ vycházející z anglického, či francouzského názvu zůstává i nadále nezměněna. Dle pracovní skupiny může tato změna, mimo jiné, povzbudit k přistoupení státy, které doposud nejsou členy. Změna je také součástí diskusí o vývoji ADR a její budoucnosti v příštích desetiletích.

 

Silniční zákon mění povinnosti v oblasti přepravy nebezpečných věcí

Novela (zákona o silniční dopravě č. 111/1994 Sb.) pod č. 115/2020 Sb. mění od 1. července 2020 povinnosti při přepravě nebezpečných věcí podle Dohody ADR. Upravují se povinnosti odesílatelů, dopravců, příjemců a řidičů.

 

Osoba předávající nebezpečné věci k přepravě (odesílatel) a dopravce

(§ 23 odst. 1, § 23 odst. 2)

Upravuje se doba, po kterou musí odesílatel a dopravce uchovávat předepsané doklady stanovené při přepravě nebezpečných věcí Dohodou ADR. Tato doba je podle dosavadní právní úpravy stanovena na 2 roky. Ukazuje se však, že tato délka je nadbytečná a postačovalo by, aby byla stanovena na 1 rok. To bude dostatečné jak pro účely provedení kontroly v provozovně, tak je tato délka v souladu s povinností uchovávat záznamy o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku a doklad o nákladu po dobu 1 roku stanovené v § 3 tohoto zákona.

 

Osoba zajišťující vykládku nebezpečných věcí – příjemce

(§ 23 odst. 3)

Povinnost osoby zajišťující vykládku nebezpečných věcí – příjemce uchovat při přepravě nebezpečných věcí předepsané doklady po dobu 2 let byla vyhodnocena jako nadbytečná, když Dohoda ADR již nestanoví žádné doklady, které by měl příjemce uchovávat. Tato právní povinnost tedy je zrušena.

 

Nově upravené povinnosti řidiče při přepravě nebezpečných věcí v souladu s Dohodou ADR

(§ 23 odst. 4)

S ohledem na právní jistotu řidičů se v zákoně o silniční dopravě nově stanovují povinnosti řidiče při přepravě nebezpečných věcí, neboť dosavadní právní úprava a Dohoda ADR nebyla z tohoto hlediska dostatečná.

Úmyslem je v zákoně explicitně vymezit ty povinnosti při přepravě nebezpečných věcí, které sice směřují k řidičům, nicméně jejich adresáti nejsou přímo nebo jednoznačně určeni předmětnou mezinárodní smlouvou a z důvodu právní jistoty (zejména v rámci správního trestání) je účelné v zákoně uvést, že řidiče tyto povinnosti zavazují. Jedná se však pouze o povinnosti, které vyplývají z Dohody ADR, a nikoli o další povinnosti, které by byly stanoveny nad rámec Dohody ADR. Není však nutné v zákoně o silniční dopravě uvádět povinnosti, které mají v Dohodě ADR okruh adresátů vymezen sice šířeji, ale konkrétní adresáty lze z tohoto vymezení dovodit. Příkladem povinnosti řidiče, kterou není nutné uvádět v zákoně o silniční dopravě, byť v Dohodě ADR není jako její nositel řidič výslovně uveden, je zákaz kouření, neboť dle dohody ADR se vztahuje ke všem členům posádky.

Dodržování těchto právních povinností lze zcela důvodně vyžadovat po řidičích vozidel, neboť ti jsou, s ohledem na povinně absolvované školení týkající se přepravy nebezpečných věcí, s Dohodou ADR dostatečně seznámeni. Písemné pokyny slouží členům osádky vozidla pro řešení mimořádných událostí jako je požár, únik nebezpečné látky apod., a je proto nutné, aby byli na tuto náhlou situaci odpovídajícím způsobem připraveni a postupovali podle kroků uvedených v těchto pokynech.

Osvědčením řidiče o školení pro přepravu nebezpečných věcí se řidič při kontrole prokazuje, zda může nebezpečné věci přepravovat a zda je proškolen v souladu s Dohodou ADR. Jen tímto dokladem může kontrolní orgán při silniční kontrole zjistit, zda řidič plní podmínky pro přepravu nebezpečných věcí. V případě přepravy určitých nebezpečných věcí řidič při kontrole pomocí osvědčení o schválení vozidla prokazuje, že dopravní jednotka je z konstrukčního hlediska způsobilá k přepravě nebezpečných věcí. Mezi povinnosti řidiče se rovněž zakotvuje povinnost disponovat při přepravě nebezpečných věcí řádně vyplněným dokladem.

Dále je povinností řidiče označit dopravní jednotku bezpečnostními značkami a dalším příslušným značením. Byť je povinností odesílatele označit kontejnery bezpečnostním značením, nesmí řidič špatně označený kontejner převzít, neboť ten se stává součástí celé dopravní jednotky. Ustanovení týkající se bezpečnostních značek a dalšího značení jsou přitom jedny z nejzásadnějších v Dohodě ADR z hlediska ostatních účastníků dopravního provozu s ohledem na jejich bezpečnost, neboť jen z řádně označené dopravní jednotky může kvalifikovaná osoba poznat, že tato převáží nebezpečné věci. Bezpečnostním značením jsou i oranžové tabulky, s čímž ostatně počítá již současná právní úprava.

Povinnost používat dopravní jednotku vybavenou bezpečnostní výbavou je zásadní z hlediska ochrany zdraví členů osádky, ale i životního prostředí, neboť se použije při mimořádných událostech, jako je únik látky aj. Rovněž hasicí přístroje slouží k zabránění vzniku nebo šíření požáru v dopravní jednotce jak na samotné vozidlo, tak na náklad. Řidič je dále povinen dbát zákazu společné nakládky některých nebezpečných věcí s ohledem na jejich vlastnosti a dodržovat ustanovení o manipulaci. Manipulací se rozumí i nakládka nebo vykládka, pokud je řidičem prováděna.

Dozor nad dopravními jednotkami se týká předepsaného způsobu parkování, které řidič sám provádí. Řidič je rovněž povinen respektovat dopravní značení a přizpůsobit trasu přepravovanému nákladu s ohledem na možný průjezd tunely.

Současně dochází k vypuštění úpravy, dle níž musí být povinnosti při přepravě nebezpečných věcí zajištěny i v případě, že jde o přepravu pro vlastní potřeby, neboť toto pravidlo vyplývá již z ustanovení § 1 odst. 2 zákona o silniční dopravě a je tedy duplicitní. Je však potřeba rozlišovat mezi soukromými účely a účely pro vlastní potřebu.