Vydání další novelizace ADR od 1. ledna 2023 (s
přechodným obdobím od 1. července 2023) bude mít několik významných změn, z nichž
mnohé budou mít dopad na palivový průmysl a inspekční orgány, které tomuto
odvětví poskytují služby. Toto odvětví však čeká na přizpůsobení dlouhé
přechodné období (10 let). Na stránkách organizace UNECE je k dispozici ke
stažení verze ADR 2023 v jazyce anglickém a francouzském. K dispozici je i anglická
verze se zobrazením změn:
Inspekce a
certifikace nádrží
ADR 1.8.6 –
Administrativní kontroly pro činnosti popsané v 1.8.7 a 1.8.8
Nahrazuje 1.8.6 ADR
2021 v celém rozsahu. Nyní jasně rozlišuje a nastiňuje povinnosti
příslušného orgánu a povinnosti kontrolních orgánů.
ADR 1.8.6.2.1 stanoví požadavky na akreditaci inspekčních orgánů, které musí
být pro všechny cisterny nyní akreditovány podle požadavků normy EN ISO/IEC
17020:2012 typu A.*
ADR 1.8.6.2.4.3 stanoví uznání příslušného orgánu kontrolních
subjektů schválených jinými příslušnými orgány ( vzájemné uznávání ).
ADR 1.8.6.3.3 stanoví, že inspekční orgány typu A delegují specifické inspekční
úkoly na subdodavatele.
* Všimněte si, že
pro tlakové nádoby budou nadále povoleny inspekční orgány akreditované podle
požadavků typu B, ale tyto inspekční orgány musí pracovat výhradně pro
vlastníka nebo pracovníka odpovědného za tlakové nádoby (viz definice pod
tabulkami v pozměněném 6.2 .2.12 a 6.2.3.6.1).
ADR 1.8.7 – Postupy
pro posuzování shody, vydávání osvědčení o schválení typu a kontroly
Nahrazuje 1.8.7 ADR
2021 v celém rozsahu. Poskytuje jasné ustanovení pro vydávání certifikátů
o přezkoušení typu a schválení typu (1.8.7.2), dozor nad výrobou (1.8.7.3),
počáteční kontrolu a zkoušky (1.8.7.4), ověřování uvedení do
provozu , které může vyžadovat kompetentní orgán (1.8.7.5), periodické,
mezilehlé a mimořádné kontroly (1.8.7.6), dohled nad vnitropodnikovou kontrolní
službou (1.8.7.7) a dokumentace (1.8.7.8).
Všimněte si, že u cisteren se služby vnitropodnikové kontroly vztahují pouze na
činnosti dozoru nad výrobou a počáteční inspekce a zkoušky [ADR 6.8.1.5.3(b) a
6.8.1.5.4(b)]. Tyto služby se rovněž vztahují na tlakové nádoby UN a mimo
UN (ADR kapitola 6.2).
ADR 6.8.1.5
Toto je nový
pododdíl pro posuzování shody, schválení typu a kontrolu cisteren, na které se
vztahuje kapitola 6.8 ADR, a ustanovení popisují, jak aplikovat postupy v ADR
1.8.7. Tato ustanovení platí za předpokladu, že kontrolní orgány dodrží ustanovení ADR 1.8.6. ADR 6.8.1.5.5
stanoví ověření uvedení do provozu podle 1.8.7.5, které může být
vyžadováno příslušným orgánem.
ADR 1.6.3.54,
1.6.3.55, 1.6.4.57 a 1.6.4.58 – přechodná opatření
Změny postupů
používaných příslušným orgánem pro schvalování inspekčních orgánů podle ADR
1.8.6 uvedené výše se stanou povinnými do 1. ledna 2033. Certifikáty o
schválení typu vydané před 1. červencem 2023 v souladu s kapitolou 6.8 lze
nadále používat až do konce jejich platnosti.
ADR 6.8.2.1.23
Dodatky k ADR
6.8.2.1.23 poskytují další jasnost ve vztahu k těmto ustanovením
pro svařování a kontrolu svarů. Poslední věta prvního odstavce
6.8.2.1.23 byla vypuštěna a bylo poskytnuto vysvětlení ohledně metod, které
mají být použity pro nedestruktivní kontroly a zkoušky. Původně navržený
pozměněný text byl aktualizován a opraven na společném zasedání v březnu 2022 a
zveřejněn dne 5. května 2022 (INF.6/Rev.1) .
Kromě změn ADR 1.8.6, 1.8.7 a kapitoly 6.8 existují některé další změny uvedené níže, které také stojí za zmínku.
Seznam zkratek
Z ADR 1.2.1 byly
odstraněny všechny zkratky a akronymy a nový oddíl 1.2.3 bude obsahovat seznam
zkratek, akronymů a zkrácených označení regulačních textů.
Plnitelné tlakové nádoby schválené ministerstvem dopravy USA (DOT)
Do oddílu 1.1.4 ADR
– Použitelnost jiných předpisů byl přidán nový pododdíl 1.1.4.7.
Toto ustanovení stanoví dovoz plynů v tlakových nádobách schválených DOT z
konce přepravního řetězce podle 1.1.4.2 z místa dočasného uskladnění ke
konečnému uživateli a také stanoví vývoz plynů a prázdných nevyčištěných
tlakových nádob schválených DOT do země, které nejsou smluvními stranami
ADR. Tato nová ustanovení se použijí od 1. ledna 2023 a nahrazují ustanovení
obsažená v mnohostranné dohodě M318 ,
jejíž platnost vyprší dne 1. června 2023.
Materiál z
recyklovaných plastů
Do ADR 1.2.1 byla
přidána nová definice recyklovaného plastového materiálu. ADR 6.5.2.1.2
stanoví novou značku „REC“ , která se bude používat na IBC, které jsou
vyrobeny z recyklovaného plastového materiálu, jak je definován v
1.2.1. Tato značka bude umístěna v blízkosti ostatních značek IBC, jak je
předepsáno v 6.5.2.1.1.
Přepravní doklad –
zvláštní ustanovení o přepravě odpadů
Bylo zavedeno nové
ustanovení 5.4.1.1.3.2, které umožňuje odhadnout množství odpadu v místě
nakládky podle 5.4.1.1.1(f) za stanovených podmínek.
Nádrže třídy 2 –
ustanovení pro pojistné ventily
Ustanovení pro
pojistné ventily na nádržích třídy 2 byla změněna a rozšířena v 6.8.3.2.9. Je
zde nová značka „SV“ označující přítomnost pojistného ventilu,
přidaná jako 6.8.3.2.9.6 v INF.5 předloženém
k WP.15 v květnu 2022. Značka je poskytnuta jako bílý čtverec o minimálních
rozměrech 250 x 250 mm s písmeny „SV“ uprostřed ve výšce minimálně 120 mm.
V částce 5 pod číslem Sdělení 7/2021 byla ve Sbírce mezinárodních smluv dne 26. února 2021 uveřejněna
Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí platná pro roky 2021 a 2022 - ADR 2021.
Ke stažení je
k dispozici v PDF souboru ZDE, popř. v jednotlivých PDF
souborech na webu MD ČR ZDE.
Anglickou
verzi dohody ADR 2021 lze nalézt na stránkách EHK OSN na tomto odkazu: ADR
2021 (files) | UNECE
Leták popisující vybrané
důležité změny platné v dohodě ADR od 1. 1. 2021 ke stažení v anglickém jazyce:
https://www.euro-controle-route.eu/legislation-info/info/dangerous-goods-transport/
Mnohostranné dohody – platnost osvědčení
Vzhledem k celkové
epidemiologické situaci související s onemocněním covid-19 byly v lednu
letošního roku Českou republikou podepsány dvě mnohostranná dohody týkající se
platnosti osvědčení o školení řidiče ADR a
osvědčení bezpečnostního poradce ADR. Tyto dohody ponechávají do 30.
září 2021 v platnosti všechna osvědčení, jejichž platnost končí
mezi 1. březnem 2020 a 1. zářím 2021. Zároveň se doba jejich platnosti prodlouží o pět let, pokud je úspěšně složena zkouška před
1. říjnem 2021.
Plný text dohody M333 (osvědčení řidiče) a dohody M334 (osvědčení bezpečnostního poradce) v českém
jazyce je k dispozici na webové stránce Ministerstva dopravy.
Mnohostranná dohoda M329 (Přeprava
určitých odpadů obsahujících nebezpečné věci)
Tato dohoda platí pouze ve
spojení se sběrem a přepravou odpadů ve shodě s rámcem platných právních
předpisů o odpadech. Odchylně od
ustanovení ADR je přeprava odpadů, které jsou nebezpečnými věcmi nebo obsahují
nebezpečné věci, povolena za podmínek zde stanovených. Tato dohoda bude platit do 21. září 2025 pro přepravy po
územích smluvních stran ADR, které tuto dohodu
podepsaly. Pokud bude vypovězena před tímto datem jedním ze signatářů, zůstane
platnou pouze pro přepravu mezi smluvními stranami ADR, které tuto dohodu
podepsaly, ale nevypověděly, až do uvedeného data.
Plný text dohody M329 v českém jazyce je k
dispozici na webové stránce Ministerstva dopravy
Slovo „Evropská“
nebylo v současném názvu dohody v souladu s podmínkami účasti mimoevropských
států v ADR, proto pracovní skupina pro přepravu nebezpečných věcí na svém 104.
zasedání v květnu roku 2018 zvážila návrh na jeho vypuštění. Následně byl tento
návrh přijat 13. května 2019 na konferenci smluvních stran. Do 30. listopadu
2019 žádná ze smluvních stran nesdělila proti tomuto námitky, proto byla změna
přijata, a to od již zmíněného data 1. ledna 2021.
Zažitá aktuální zkratka
„ADR“ vycházející z anglického, či francouzského názvu zůstává i nadále
nezměněna. Dle pracovní
skupiny může tato změna, mimo jiné, povzbudit k přistoupení státy, které
doposud nejsou členy. Změna je také součástí diskusí o vývoji ADR a její
budoucnosti v příštích desetiletích.
Novela (zákona o silniční dopravě č. 111/1994 Sb.) pod č.
115/2020 Sb. mění od 1. července 2020 povinnosti při
přepravě nebezpečných věcí podle Dohody ADR. Upravují se povinnosti
odesílatelů, dopravců, příjemců a řidičů.
(§ 23 odst. 1, § 23
odst. 2)
Upravuje
se doba, po kterou musí odesílatel a dopravce uchovávat
předepsané doklady stanovené při přepravě nebezpečných věcí Dohodou
ADR. Tato doba je podle dosavadní právní úpravy stanovena na 2
roky. Ukazuje se však, že tato délka je nadbytečná
a postačovalo by, aby byla stanovena na 1 rok.
To bude dostatečné jak pro účely provedení kontroly v provozovně, tak
je tato délka v souladu s povinností uchovávat záznamy
o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku
a doklad o nákladu po dobu 1 roku stanovené v §
3 tohoto zákona.
(§ 23 odst. 3)
Povinnost osoby
zajišťující vykládku nebezpečných věcí – příjemce uchovat při přepravě
nebezpečných věcí předepsané doklady po dobu 2 let byla vyhodnocena
jako nadbytečná, když Dohoda ADR již nestanoví žádné doklady,
které by měl příjemce uchovávat. Tato právní povinnost tedy
je zrušena.
(§ 23 odst. 4)
S ohledem
na právní jistotu řidičů se v zákoně o silniční dopravě nově
stanovují povinnosti řidiče při přepravě nebezpečných věcí,
neboť dosavadní právní úprava a Dohoda ADR nebyla z tohoto
hlediska dostatečná.
Úmyslem
je v zákoně explicitně vymezit ty povinnosti při přepravě
nebezpečných věcí, které sice směřují k řidičům, nicméně jejich
adresáti nejsou přímo nebo jednoznačně určeni předmětnou mezinárodní smlouvou
a z důvodu právní jistoty (zejména v rámci správního trestání)
je účelné v zákoně uvést, že řidiče tyto povinnosti zavazují.
Jedná se však pouze o povinnosti, které vyplývají z Dohody
ADR, a nikoli o další povinnosti, které by byly
stanoveny nad rámec Dohody ADR. Není však nutné v zákoně
o silniční dopravě uvádět povinnosti, které mají v Dohodě
ADR okruh adresátů vymezen sice šířeji, ale konkrétní adresáty lze
z tohoto vymezení dovodit. Příkladem povinnosti řidiče, kterou není nutné
uvádět v zákoně o silniční dopravě, byť v Dohodě ADR není
jako její nositel řidič výslovně uveden, je zákaz kouření, neboť dle
dohody ADR se vztahuje ke všem členům posádky.
Dodržování těchto právních povinností lze zcela důvodně vyžadovat
po řidičích vozidel, neboť ti jsou, s ohledem na povinně
absolvované školení týkající se přepravy nebezpečných věcí, s Dohodou
ADR dostatečně seznámeni. Písemné pokyny slouží
členům osádky vozidla pro řešení mimořádných událostí jako je požár, únik
nebezpečné látky apod., a je proto nutné, aby byli na tuto
náhlou situaci odpovídajícím způsobem připraveni a postupovali podle kroků
uvedených v těchto pokynech.
Osvědčením řidiče o školení pro přepravu nebezpečných věcí
se řidič při kontrole prokazuje, zda může nebezpečné věci přepravovat
a zda je proškolen v souladu s Dohodou ADR. Jen tímto
dokladem může kontrolní orgán při silniční kontrole zjistit, zda řidič
plní podmínky pro přepravu nebezpečných věcí. V případě přepravy určitých nebezpečných
věcí řidič při kontrole pomocí osvědčení o schválení vozidla
prokazuje, že dopravní jednotka je z konstrukčního hlediska
způsobilá k přepravě nebezpečných věcí. Mezi povinnosti řidiče
se rovněž zakotvuje povinnost disponovat při přepravě nebezpečných
věcí řádně vyplněným dokladem.
Dále je povinností řidiče označit dopravní jednotku
bezpečnostními značkami a dalším příslušným značením. Byť
je povinností odesílatele označit kontejnery bezpečnostním značením, nesmí
řidič špatně označený kontejner převzít, neboť ten se stává součástí celé
dopravní jednotky. Ustanovení týkající se bezpečnostních značek
a dalšího značení jsou přitom jedny z nejzásadnějších v Dohodě
ADR z hlediska ostatních účastníků dopravního provozu s ohledem
na jejich bezpečnost, neboť jen z řádně označené dopravní jednotky
může kvalifikovaná osoba poznat, že tato převáží nebezpečné věci.
Bezpečnostním značením jsou i oranžové tabulky, s čímž ostatně počítá
již současná právní úprava.
Povinnost používat dopravní jednotku vybavenou bezpečnostní výbavou
je zásadní z hlediska ochrany zdraví členů osádky, ale
i životního prostředí, neboť se použije při mimořádných
událostech, jako je únik látky aj. Rovněž hasicí přístroje slouží k zabránění vzniku nebo šíření požáru
v dopravní jednotce jak na samotné vozidlo, tak na náklad. Řidič
je dále povinen dbát zákazu společné nakládky některých nebezpečných věcí
s ohledem na jejich vlastnosti a dodržovat ustanovení
o manipulaci. Manipulací se rozumí i nakládka nebo vykládka,
pokud je řidičem prováděna.
Dozor nad dopravními jednotkami se týká předepsaného
způsobu parkování, které řidič sám provádí. Řidič je rovněž povinen
respektovat dopravní značení a přizpůsobit trasu přepravovanému nákladu
s ohledem na možný průjezd tunely.
Současně dochází
k vypuštění úpravy, dle níž musí být povinnosti při přepravě
nebezpečných věcí zajištěny i v případě, že jde o přepravu
pro vlastní potřeby, neboť toto pravidlo vyplývá již z ustanovení § 1
odst. 2 zákona o silniční dopravě a je tedy duplicitní. Je však potřeba rozlišovat mezi
soukromými účely a účely pro vlastní potřebu.
V částce 17 pod číslem Sdělení 23/2019 byla ve Sbírce mezinárodních smluv dne 13. června 2019
uveřejněna Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí
platná pro roky 2019 a 2020 - ADR 2019.
Konsolidované
znění Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí platné
od 1. 1. 2019 (ADR 2019) bude v českém jazyce zveřejněno ve Sbírce
mezinárodních smluv v průběhu června
2019, tj. až ke konci přechodného období.
Do
této doby Ministerstvo dopravy zveřejňuje neoficiální překlad změn a doplňků k
ADR 2019.
Stáhněte
si:
„Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě
nebezpečných věcí – ADR“ je hlavním předpisem pro přepravu nebezpečných věcí po
silnici. Tato dohoda je v pravidelných dvouletých intervalech aktualizována,
přičemž od 1. ledna 2019 vstupuje v platnost nová dohoda ADR 2019.
Přesto, v souladu s kapitolou 1.6 dohody ADR 2019,
pokud není stanoveno jinak, smějí být látky a předměty ADR přepravovány až do 30. 6. 2019 podle předpisů platných do 31. 12. 2018 (tj. dle
dohody ADR 2017).
Na stránkách organizace UNECE je k dispozici ke
stažení anglická verze ADR 2019.
Odkaz
na anglickou verzi:
http://www.unece.org/trans/danger/publi/adr/adr2019/19contentse.html
V částce 12 pod číslem 21/2017 byla ve Sbírce mezinárodních smluv dne 26. dubna 2017
uveřejněna Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí
platná pro roky 2017 a 2018 - ADR 2017.
Ke stažení je
k dispozici v PDF souborech na stránkách Ministerstva dopravy ZDE.
Organizace
spojených národů zveřejňuje na svých stránkách písemné pokyny pro případ nehody
nebo nouzové situace.
Písemné pokyny jsou k dispozici ve formátu PDF, a to v
15 jazycích.
Musejí být k dispozici osádce (v jejich jazyce) již
před započetím přepravy. Osádka by měla být plně informována o povaze
přepravovaných látek a možných opatřeních v případě nouzové situace.
Aktualizované písemné pokyny platné od 1. ledna 2017.
„Evropská
dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí – ADR“ je hlavním
předpisem pro přepravu nebezpečných věcí po silnici. Tato dohoda je v
pravidelných dvouletých intervalech aktualizována, přičemž od 1. 1. 2017
vstupuje v platnost nová dohoda ADR 2017.
Přesto, v souladu s kapitolou 1.6 dohody ADR 2017,
pokud není stanoveno jinak, smějí být látky a předměty ADR přepravovány až do 30.
6. 2017 podle předpisů platných do 31. 12. 2016 (tj. dle
dohody ADR 2015).
Na
stránkách organizace UNECE je k dispozici ke stažení anglická verze ADR 2017.
Odkaz na anglickou verzi:
http://www.unece.org/trans/danger/publi/adr/adr2017/17contentse0.html
Přímý odkaz ke stažení:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/danger/publi/adr/adr2017/ADR2017e_web.pdf
Nosným
tématem je tzv. harmonizace se Vzorovými předpisy OSN. Jedná se o dokument
změn o přibližně 80 stranách textu, který bylo nutno projednat a
zapracovat do podmínek ADR, ADR a RID. Šlo například o:
·
novelizaci odkazů na normy, popřípadě aktualizaci
definic uvedených v kapitole 1.2. Do definic by se tak měla dostat
například nákladní přepravní jednotka; bude platit 6. vydání GHS,
6. Příručky zkoušek a kritérií a 19. vydání Vzorových
předpisů OSN;
·
v přechodných ustanoveních se ruší
některá přechodná ustanovení, např. 1.6.1.20, 1.6.1.28, 1.6.1.30, 1.6.1.31,
1.6.1.32 a díky zapracovaným změnám se nová objevují;
·
nově pojmenovaná UN čísla 3151, 3152, 3166,
·
nová UN čísla 0510 MOTORY RAKETOVÉ, třída 1,
1.4 C; UN 3527 PRYSKYŘICE POLYESTEROVÁ, S VÍCEKOMPONENTNÍMI
SYSTÉMY, třída 4.1; UN 3528 MOTOR SPALOVACÍ…, třída 3; UN 3529 MOTOR
SPALOVACÍ…, třída 2; UN 3530 MOTOR SPALOVACÍ…, třída 9; UN 3531 LÁTKA
POLYMERUJÍCÍ, PEVNÁ, STABILIZOVANÁ, J. N., 4.1; UN 3532 LÁTKA
POLYMERUJÍCÍ, KAPALNÁ, STABILIZOVANÁ, J. N., 4.1;
·
nová zvláštní ustanovení 240 – vozidla
s různými bateriemi, které jsou zabudovány ve vozidlech, za vozidla jsou
v tomto případě považována například pojízdné sekačky, čisticí stroje
atd., 312 – vozidla, která jsou poháněna spalovacími motory nebo spalovacími
články, 379 – amoniak, bezvodý, adsorbovaný; 383 – míčky
z celuloidu na stolní tenis; 385 – vozidla, která jsou poháněna
spalovacími motory, spalovacími články nebo hořlavými plyny, 386 –
vysvětlení k látkám, které jsou stabilizovány díky řízené teplotě –
v železniční dopravě nejsou povoleny; 665 – vozidla, která jsou
přepravována jako náklad a která musí splňovat podmínky ZU 240, 312 a
385 a UN číslům 3166 nebo 3171; 666 – k novému pokynu pro
balení P 910 pro články baterií vyráběné v sériích do
100 článků;
·
kapitolu 4.1, kde je uveden nový pokyn pro balení P
005 pro UN 3528, 3529 a 3530; v pokynu pro balení P
200 jsou uvedeny nové normy; nový pokyn pro balení P 910 pro články
baterií vyráběné v sériích do 100 článků; nový pokyn pro balení LP
200 pro UN 1950;
·
kapitolu 5.2, kde je nový text, který se týká nové
bezpečnostní značky vzor 9A,
·
kapitolu 6.2, kde jsou uváděny nové normy ISO pro
plynové láhve.
Další
návrhy na změny ADN/ADR/RID
Přestože
se jako „červená nit“ celým zasedáním neslo hledisko harmonizace, došlo
i na další pravidelné body zasedání, a tak se v rámci dosud
neprojednaných návrhů na změny či nových návrhů na změny dokončil návrh
Německa, který umožní elektronické zkoušky bezpečnostních poradců (BP), řidičů
ADR a znalců podle ADN. Na základě návrhu Belgie dochází ke změně zápisů
v dokumentaci, kde je uváděn poslední náklad pro třídu 3 až 9
„POSLEDNÍ NÁKLAD“ a k tomu příslušná třída; neplatí pro třídu 2; viz
„PRÁZDNÉ OBALY, OBSAHUJÍCÍ 3, 6.1“. Společný návrh Španělska a Švédska ke
změnám v povinnostech při nakládce a vykládce byl znovu diskutován, byl
doplněn o novou definici „nakládat“ a „vykládat“, ale v závěru bylo
rozhodnuto náměty z diskuse zpracovat a předložit pro jarní zasedání.
Rumunsko
navrhovalo podstatné změny v povinnostech dopravce, o nichž však bylo
sporné, zda by změny byly vůbec přínosem. Hned na úvod diskuse vystoupilo několik
států, které návrhy odmítly (zejména zástupce Německa, který upozornil, jak se
změny těžko „rodily“ při restrukturalizaci). Přes víceméně negativní stanovisko
se i za pomoci pozměňovacích návrhů Rumunsko snažilo svůj návrh prosadit,
ale ten byl po hlasování odmítnut. Návrh Švýcarska na škrtnutí obalové skupiny
u předmětů byl po krátké diskusi schválen.
Další
sporný návrh Rumunska na dalekosáhlé změny v písemných pokynech podle
oddílu 5.4.3, byl opět dlouze diskutován. Německo připomnělo historii vzniku písemných
pokynů, a pokud by byly přijaty, požadovalo přechodná ustanovení; UIC pak
upozornilo na specifika železniční dopravy a umístění písemných pokynů; Spojené
království odmítlo neustálé změny; po diskusi Rumunsko návrh stáhlo. Velmi
snadno byl naopak přijat návrh Spojeného království, který mění podmínky pro
schvalování kusů pro radioaktivní látky – potvrzení vzoru kusu, jedná se
o změnu ustanovení 6.4.22.8, na návrh unie příslušných orgánů (pro
přepravu třídy 7). Návrh Německa, aby pojem „bod vzplanutí“ byl nahrazen pojmem
„počátek vzplanutí“ byl po krátké diskusi „odeslán“ expertům OSN
k rozhodnutí, protože se jedná o pojem v jejich kompetenci.
Zprávy
neformálních pracovních skupin
EIGA
jako předsedající pracovní skupině Podmínky pro vybavení cisteren a tlakových
nádob představila výsledky práce této skupiny. Po diskusi bylo rozhodnuto, že
výsledky práce by měly být předloženy expertům OSN, protože by měly platit
globálně, takže navrhované návrhy na změny ADN/ADR/RID by zatím neměly být
zapracovány do ADR/RID.
Druhou
pracovní skupinou, o jejíchž výsledcích práce informovala SRN, která ji
také předsedala, byla pracovní skupina o odpadech elektrických a
elektronických (WEEE), z jejíhož jednání zatím vyšel jeden návrh na změnu
ZU 636. Tentokrát v rámci zasedání nebyly projednávány nové normy,
které by se do podmínek měly dostat, samostatně, ale byly řešeny v rámci
pracovní skupiny, která se zabývala problematikou cisteren.
Změny
čekají i přepravu nákladu v cisternách
Pracovní
skupina cisterny se sešla od 21. do 23. září 2015 pod
předsednictvím Arneho Baleho
ze Spojeného království, projednala množství návrhů, z nichž zpracovala závěrečnou
zprávu s návrhy řešení pro plénum, které návrhy většinou schválilo.
Jednalo se zejména o:
·
návrh Spojeného království, který se týkal normy EN
12972:2014 Zkoušení, kontrola a značení kovových cisteren byl odsunut
k rozhodnutí na jaro 2016;
·
návrh UIC, aby byla umožněna přeprava cisteren,
bateriových vozů/vozidel po uplynutí lhůt pro periodickou/mezidobou zkoušku.
Tento návrh se také projednával již na jaře 2015, UIC návrh přepracovala a
předložila znovu.
Pracovní
skupina tento nový dokument, který obsahoval dva hlavní návrhy: jeden se týkal
možnosti dopravit cisterny na místo určení v případě, kdy došlo
k naplnění, a datum příští prohlídky prošlo. Druhý návrh se týkal možnosti
vracet cisternu s nákladem po uplynutí lhůty příští prohlídky k řádné
likvidaci nebo recyklaci obsahu. UIC poukazovalo na to, že přeprava po uplynutí
doby použitelnosti je povolena pro IBC v kapitole 6.5 a
u přemístitelných cisteren v kapitole 6.7, a v kapitole
6.8 je zde ustanovení pro zkoušky v mezidobí, které mohou být provedeny
až o tři měsíce později. Po další diskusi a hlasování však zatím tento
návrh nebyl přijat, ale bude pokračováno v projednávání na jaře 2016;
Sekretariát
OTIF připravil nová přechodná ustanovení pro cisterny, která po prověření
v pracovní skupině byla v plénu schválena;
Na
návrh Lotyšska dochází ke změně zvláštního ustanovení TU 21 a TU
16 z kapitoly 4.3, která řeší výšku
ochranného prostředku (vody), včetně přepravy prázdných nevyčištěných
cisteren – fosfor žlutý;
Společný
návrh Nizozemska a Belgie, který se týká nádrží vybavených ochrannou výstelkou
a který vzešel z nehody, na kterou byla zpracována studie, byl pracovní
skupinou důkladně diskutován a odložen k dalšímu řešení na jaro 2016;
Návrh
Nizozemska na omezení pro schválení vakuově izolovaných cisteren pro přepravu
kapalného zemního plynu se týkal norem EN 1251–2: 2000 a EN 13530–2: 2002
+ A1: 2004, které byly pracovní skupinou upraveny a takto budou postoupeny CEN
k dalšímu řešení.
Dne 20. února 2015 bylo ve Sbírce mezinárodních smluv zveřejněno pod č. 11/2015 Sb.m.s. sdělení Ministerstva zahraničních věcí o vyhlášení přijetí změn a doplňků Přílohy A – Všeobecná ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů a Přílohy B – Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR).
Sdělení informuje o změnách a doplňcích
příloh A a B, jež byly vypracovány na
zasedáních Pracovní skupiny pro přepravu nebezpečných věcí Evropské hospodářské
komise Organizace spojených národů v letech 2013 a 2014 a jež
vstoupily v platnost dnem 1. ledna 2015, a to, vedle dalších,
i pro Českou republiku. Obsažena je nová podoba „Přílohy A“
a „Přílohy B“ ve znění uvedených změn a doplňků, která nahrazuje
podobu příloh publikovanou ve Sbírce mezinárodních smluv pod č. 8/2013 Sb.m.s. Pokud není stanoveno
jinak, smějí být látky a předměty ADR přepravovány až do 30. června 2015 podle předpisů ADR platných do 31. prosince 2014.
Jaké změny se
dají očekávat v ADR od roku 2017?
K prvním projednaným a experty přijatým změnám patří například nové zpracování zvláštních ustanovení
373 a 378 pro detektory ozáření látkami třídy 7, která by se měla
objevit v ADN, ADR a RID 2015. Bylo zjištěno, že do detektorů se
používají i další plyny, nejen UN 1008 FLUORID BORITÝ.
Pro UN 3499 (v ADN, ADR, RID od roku 2013)
KONDENZÁTOR a UN 3508 KONDENZÁTOR ASYMETRICKÝ (do předpisů se dostane od
roku 2015) bylo zpracováno renovované ZU 361 a 372, které u těchto
zařízení zohledňuje rychlé nabití a vyčerpání energie. Tyto kondenzátory se stále
častěji objevují ve vozidlech, například pro rekuperaci energie. Pro jejich
používání bylo také vytvořeno přechodné ustanovení.
Lahve ze slitin kovů
Pro láhve ze slitin kovů bylo rozhodnuto, že kromě tří
ISO norem 11119–1:2002, 11119–2:2002 a 11119–3:2002 platí nová poznámka, že
v případě slitin s výstelkou s neomezenou provozní životností
musí být tyto lahve po patnácti letech podrobeny kontrole u příslušného
orgánu; s touto změnou dochází v oddílu 1.2.1 k zapracování
nové definice „životnost výstelky“ pro láhve ze slitin kovů. Jako snad
s každou změnou předpisů dojde i tentokrát ke změně pokynu pro balení
P 200, který se týká plynů.
Nový pokyn pro balení nových UN čísel
V roce 2015 budou do ADN, ADR a RID zařazeny
i nové, „adsorbované plyny“. Jedná se o celkem 17 nových UN
čísel, pro která bude platit nový pokyn pro balení P 208. Tento pokyn bude
od roku 2017 změněn, a to tak, že bude řešit láhve vyrobené před
1. lednem 2016 a po tomto datu. Na návrh Španělska bylo
u přemístitelných cisteren doplněno ustanovení (kapitola 6.7) nařizující,
aby při kontrole vnitřku a vnějšku cisterny, když byly zjištěny náznaky pro
zeslabení stěn, bylo u cisteren zkontrolováno i zeslabení stěn.
Změna u MEMU
Další změnou je, že u MEMU (mobilní jednotky
přepravující výbušniny – pouze v ADR) se počítá i se společným
nakládáním UN 3375 DUSIČNAN AMONNÝ EMULZE, SUSPENZE nebo GEL, proto tato
možnost bude zapracována v tabulce pododdílu 7.5.2.1 ADR.
Označování třídy 9
Loni byla také zahájena diskuse o označování
nebezpečných věcí třídy 9, pro kterou dosud platí jen jedna bezpečnostní
značka. Ta však nemůže vhodně označit veškerá nebezpečí, která z těchto
nebezpečných látek a předmětů plynou. Tato problematika bude proto řešena
i na zasedáních v letošním roce.
Zdroj
viz článek v Dopravních novinách zde.
Kontroly ADR
v provozovnách se zaměřují i na bezpečnostní poradce
V poslední době se výkon státního odborného dozoru ve zvýšené míře zaměřuje na dopravce přepravující nebezpečné věcí podle mezinárodní dohody ADR. Při dohlídce je kontrolováno splnění všech povinností, které jsou v zákoně o silniční dopravě stanoveny pro dopravce přepravující nebezpečné věci. SOD se zaměřuje na činnost bezpečnostního poradce ADR, kterého musí dopravce jmenovat. Bezpečnostní poradce radí podniku v problematice přepravy nebezpečných věcí, aby byla zvýšena její bezpečnost a správnost postupů nejen v případě silničních kontrol či dohlídce v provozovně. Při výkonu SOD je v této souvislosti kontrolováno vlastní jmenování bezpečnostního poradce, jeho odborná způsobilost, vypracování výroční zprávy o činnostech podniku týkajících se přepravy nebezpečných věcí, osvědčení o školení řidičů ADR a další povinnosti (školení osob podílejících se na přepravě, uchovávání předepsaných dokladů).
Zdroj: Dopravní noviny č. 22/2014. Více viz článek zde.
Většina změn
platných od roku 2015 je již připravena
V současné
době je schváleno zhruba 150 stran změn, které musejí být po konečném schválení
v květnu a následné notifikaci ve druhém pololetí letošního roku
zapracovány do Dohod ADN a ADR i do Řádu RID. Mimo jiné, pokud vše úspěšně
projde schvalovacím procesem, členem Úmluvy COTIF a tím i Řádu RID se může
stát Pákistán.
1. Do všech částí předpisů budou zapracovány nejnovější
odkazy na normy, které mají vztah k nebezpečným věcem. O které se
konkrétně jedná, bude možno zjistit až z novely předpisů;
2. V části 1 byl zapracován nový pododdíl
1.1.3.10, který se týká vynětí z platnosti při přepravě osvětlovacích
těles, která obsahují nebezpečné věci;
3. V novém oddíle 1.1.5, který platí od roku
2013 a týká se platnosti norem vůči ADN/ADR a RID, se zapracuje další
odstavec, který upřesňuje, jakých norem se to týká;
4. V oddíle 1.2.1 Definice dochází
k velkému množství změn, které se týkají radioaktivních látek a předmětů.
Dále je zde uvedeno, že v této „periodě“ platí 5. vydání GHS,
5. vydání Příručky zkoušky a kritéria a 18. vydání
Vzorových předpisů OSN. Zavádí se rovněž nová definice pro záchranný
velký obal;
6. V přechodných ustanoveních kapitoly 1.6 jsou
zapracována nová přechodná ustanovení, která se týkají změn v používání
bezpečnostních značek, velkých bezpečnostních značek, značek a označení, které
byly přijaty k možným odchylným rozměrům, jež v předpisech doposud
platí. Samozřejmě změny, které byly přijaty u cisternových vozů/vozidel,
kontejnerů, MEGC atd., se projeví i v nových přechodných ustanoveních,
aby stávající cisternové vozy/vozidla, MEGC atd. mohly být používány
i nadále. Přechodná ustanovení pro kusy s radioaktivními látkami
podle ADR/ADN a RID vydání 2009 a 2011 jsou zpracována v novém
pododdílu 1.6.6.3.
7. Kapitola 2.1 se doplňuje o nový oddíl 2.1.5 Klasifikace
starých obalů, prázdných, nevyčištěných, které se nově v předpisech
objevují a které se přiřazují k novému UN 3509;
8. V oddíle 2.2.1 se UN 0503 PLYNOVÉ
GENERÁTORY AIRBAGŮ nebo MODULY AIRBAGŮ nebo NAPÍNAČE BEZPEČNOSTNÍCH PÁSŮ
přejmenovaly na „Bezpečnostní zařízení, pyrotechnická“;
9. V oddíle 2.2.2 se objevuje nový odstavec
s klasifikací „adsorbovaných plynů“, které se v předpisech nově
objevují pod novými UN čísly 3511 až 3518;
10. V pododdíle 2.2.9.3 dochází k nové
klasifikaci, např. UN 2212 AZBEST, AMFIBOL, UN 2590 AZBEST,
CHRISOTIL, UN 3509 STARÝ OBAL, PRÁZDNÝ, NEVYČIŠTĚNÝ;
11. V tabulkách A a B,
jsou doplněna nová UN čísla ze Vzorových předpisů OSN, dále je zde velká
spousta menších či větších změn, které budou patrné z novelizovaného
vydání předpisů 2015, v RID po prověrce UIC zůstává zachován sloupec
19 pro spěšniny (přeprava spěšnin na železnici se zatím stále vyskytuje);
12. V kapitole 3.3 dochází k řadě změn
u zvláštních ustanovení. Například u ZU 225 a 594 – pro
hasicí přístroje dojde k odchylce od Vzorových předpisů OSN, experti OSN
budou požádáni o korekci ustanovení ve Vzorových předpisech OSN. Ruší se ZU 593 u UN 2187 OXID UHLIČITÝ,
HLUBOCE ZCHLAZENÝ, KAPALNÝ; mění se ZU 310 – přeprava baterií, které
nebyly zkoušeny, například jako prototyp nebo minimální produkční série –
viz rovněž úprava pododdílu 2.2.9.2 o odkaz na text ZU 310;
13. V souvislosti s pododdíly 3.4.7.1 a
3.4.8.1 se diskutovalo o barvě/podkladu značky – zda musí být
podklad jen bílý nebo jaká má být barva vnějšího povrchu kusu. Například zda na
černém povrchu kusu může být černá značka. Sekretář EHK OSN upozornil,
že stejná otázka vzniká například při použití „směrových šipek“,
značky „ohrožující životní prostředí“ atd. Proto bylo rozhodnuto předložit toto
téma expertům OSN s tím, že o změně se rozhodne na jaře 2014;
14. V oddíle
5.3.3 „označení pro zahřáté látky“ budou místo ZU 580 použita ustanovení,
která jsou ve Vzorových předpisech OSN a v IMDG-Code,
tj. ZU 580 se zruší a dále se dořeší kodifikace
označení, aby bylo možnou použít při elektronické výměně dat, jak požaduje UIC
a IRU
15. V kapitole
5.4, v písemných pokynech, se u ustanovení o používání výstražné
vesty ruší odkaz na normu, jaká by vesta
měla být,
16. Pokud
se týká „větrání“ vozů/vozidel s kusy, které obsahují jeden
z chladicích prostředků, došlo k přepracování odstavce
5.5.3.3.3. Toto ustanovení nebude platit pro vozidla/vozy, kde kabina
řidiče je izolována od nakládacího prostoru (jen pro ADR); Na návrh Německa
byla do RID zpracována nová kapitola 7.8 – pro Ro-La ve smíšených vlacích
(kombinovaná přeprava osob a nákladní přeprava), která bude možná jen se
souhlasem příslušného orgánu a se souhlasem příslušných orgánů všech na dopravě
zúčastněných zemí. V této souvislosti dochází v RID i ke změnám
pododdílů 1.1.2.2 a 1.1.2.3,
17. V kapitole
8.5 ADR dochází ke zrušení zvláštního ustanovení S 13, rovněž tak
i ve sloupci 19 tabulky A ADR. Zvláštní ustanovení
S 5 bude platit pro UN 2908, 2909, 2910 a 2011 a bude také
uvedeno pod šestou odrážkou v odstavci 1.1.3.6.2.
Zdroj: Dopravní noviny
Doporučení pro přepravu nebezpečných věcí
Od července 2013 je k
dispozici nejnovější verze „Doporučení
pro přepravu nebezpečných věcí, Vzorové předpisy (Rev.18)“. Tato doporučení byla vyvinuta s
ohledem na technický pokrok, zapracování nových látek a materiálů, k rozvoji
moderních dopravních systémů, a především na základě požadavku zajistit
bezpečnost osob, majetku a životního prostředí. Jsou určena všem, kteří se zabývají přepravami nebezpečných věcí.
Tyto vzorové předpisy upravují klasifikaci nebezpečných věcí, jejich popis,
používání, dále konstrukci, zkoušení a schvalování obalů a cisteren, stejně
jako postupy při odesílání, značení, označování, bezpečnostní značky. Toto
osmnácté revidované vydání obsahuje řadu nových a novelizovaných ustanovení
týkající se, například:
·
klasifikace tuhých
oxidačních látek,
·
lithiové baterie
(poškozené nebo vadné lithiové baterie, lithiové baterie pro likvidaci nebo
recyklaci),
·
asymetrické kondenzátory,
·
vyřazené obaly;
·
dusičnan amonný a
radioaktivní materiál,
·
zkoušky plynových
zásobníků a zásobníků do palivových článků,
·
značení svazků lahví a
použitelnost norem ISO na výrobu tlakových nádob nových nebo provozovaných.
Vzorové předpisy vydala
Evropská hospodářská komise OSN a lze je objednat na stránkách http://www.unece.org/trans/danger/publi/unrec/rev18/18files_e.html. Cena je 155 US Dolarů,
a je k dispozici verze anglická, francouzská, řecká a španělská.
Změny a doplňky "Přílohy A" a
"Přílohy B" vstoupily v platnost na základě článku 14 odst. 3 Dohody
ADR dne 1. ledna 2013 a tímto dnem vstoupily v platnost i pro Českou republiku. Platnost
"Přílohy A" a "Přílohy B" ve znění změn přijatých v letech
2009 a 2010, vyhlášených pod č. 17/2011 Sb. m. s., končí
dnem 30. června 2013, pokud není v nových
přechodných ustanoveních stanoveno
jinak. Celkové změny příloh ADR
byly uveřejněny dne 15. února 2013 Ministerstvem dopravy ve Sbírce mezinárodních
smluv, a jsou právně závazné pro subjekty pohybující se na poli přeprav
nebezpečných věcí v České republice od 1. ledna 2013. Ucelené platné
znění Dohody ADR je ke stažení například na webu MD ČR zde. Některé změny ADR od 1.
ledna 2013 jsou k dispozici ke stažení zde ve formátu prezentace.
Vzhledem k množícím se dotazům a
nejednoznačným výkladům v odborných časopisech se uvádí toto stanovisko MD k problematice DGSA a čerpacích stanic PHM: Pokud je čerpací stanice
PHM v přepravním řetězci vedena jako příjemce a je také takto uvedena
v přepravním dokladu, pak jmenovanou osobu bezpečnostního poradce dle
dohody ADR mít musí. Povinnost bezpečnostního poradce spočívá zejména
v poradenství, přípravě výroční zprávy a také v kontrole
bezpečnostního plánu. Osoby pracující na čerpací stanici PHM a přicházející do
styku s nebezpečnými věcmi dle dohody ADR musejí být proškoleny dle
kapitoly 1.3 dohody ADR, jako osoby podílející se na přepravě.
Ministerstvo
zahraničních věcí sděluje, že na zasedáních Pracovní skupiny pro přepravu nebezpečných
věcí Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů v letech 2009 a
2010 byly vypracovány návrhy změn a doplňků „Přílohy A - Všeobecná ustanovení a
ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů“ a „Přílohy B
- Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě“ Evropské dohody o
mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). Změny a doplňky „Přílohy
A“ a „Přílohy B“ vstoupily v platnost na základě článku 14 odst. 3
Dohody ADR dne 1. ledna 2011 a tímto dnem vstoupily v platnost i pro Českou republiku.
Platnost „Přílohy A“ a „Přílohy B“ ve znění změn přijatých v letech 2007 a
2008, vyhlášených pod č. 13/2009 Sb. m. s., končí dnem 30. června 2011, pokud není v nových přechodných ustanoveních stanoveno
jinak. Anglické znění „Přílohy A“ a „Přílohy B“ a jejich překlad do českého
jazyka se vyhlašují současně.
SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí č. 17/2011 Sb. m. s., kterým se ruší sdělení č. 159/1997 Sb., č. 186/1998
Sb., č. 54/1999 Sb., č. 93/2000 Sb. m. s., č. 6/2002 Sb. m. s., č. 65/2003 Sb. m. s., č. 77/2004 Sb. m. s., č. 33/2005 Sb. m. s., č. 14/2007 Sb. m. s. a č. 21/2008 Sb. m. s. o vyhlášení přijetí změn a doplňků „Přílohy A - Všeobecná ustanovení
týkající se nebezpečných látek a předmětů“ a „Přílohy B - Ustanovení o
dopravních prostředcích a o přepravě“ Evropské dohody o mezinárodní silniční
přepravě nebezpečných věcí (ADR)
Byla provedena například
změna názvu, nově: Písemné pokyny ADR. Dále byly provedeny změny v tabulkách na
straně 2 a 3. Na straně 4 je uvedena nová tabulka pro látky ohrožující životní
prostředí a zahřáté látky.
V srpnu byl v Německu zveřejněn doplněný seznam tunelů
klasifikovaných podle ADR. Jejich seznam včetně kategorie a umístění naleznete
zde: tunely ADR.
Z hlediska správnosti uvedených údajů a
jejich úplnosti, je v příloze vyjádření (jehož autorem je Ing. Kahuda) k obsahu a institucím které „Osvědčení o
schválení vozidel pro přepravu některých nebezpečných věcí“ (dále jen Osvědčení
ADR) vyplňují.
Velmi často se vyskytují dotazy a různé
výklady ohledně ustanovení příloh A a B Dohody ADR platných
od 1. 1. 2009 z hlediska brzdových systémů vozidel EX III, FL, OX a AT.
Nejasnosti jsou zejména proto, že jsou zde v rámci ustanovení oddílu 9.2.3
ADR Brzdový systém uplatňovány i požadavky předpisu EHK 13 resp. Směrnice
71/320/EHS. Vzhledem k závažnosti
a složitosti této problematiky se pod záštitou Ministerstva dopravy sešla
skupina expertů, jejímž členem byl za Sdružení automobilových dopravců ČESMAD
BOHEMIA Ing. Jaromír Kahuda. Expertní skupina
vypracovala stanovisko, které máte k dispozici v příloze.
Brzdové systémy
(ke stažení v pdf)
Nové aktuální znění
Dohody ADR 2009
Ve Sbírce mezinárodních smluv Ministerstva vnitra ČR vyšlo
dne 24. března 2009 nové aktuální znění Dohody ADR 2009:
Sdělení
Ministerstva zahraničních věcí č. 13/2009
kterým se doplňují sdělení č. 159/1997 Sb., č. 186/1998 Sb.,
č. 54/1999 Sb., č. 93/2000 Sb. m. s., č. 6/2002 Sb. m. s., č. 65/2003 Sb. m.
s., č. 77/2004 Sb. m. s., č. 33/2005 Sb. m. s., č. 14/2007 Sb. m. s. a č.
21/2008 Sb. m. s. o vyhlášení přijetí změn a doplňků „Přílohy A – Všeobecná
ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů“ a „Přílohy B
– Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě“ Evropské dohody o
mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR)
Změny povinností
ADR od 1. ledna 2009 (jen vybraný výňatek)
Jsou nově nahrazeny univerzálními pokyny na bílém podkladu
s daným obsahem o 4 stranách, které se nesmí dále upravovat. Policie nebude
tolerovat žádné dodatečné úpravy písemných pokynů. Jedná se například o
přidávané logo firmy, různá podbarvení, nebo zvýraznění. Tyto pokyny musí poskytnout dopravce
osádce vozidla před započetím jízdy v jazyce (jazycích), ve kterém
(kterých) je každý člen osádky schopen je přečíst a porozumět jim. Dopravce musí zajistit, aby každý člen osádky vozidla
pokynům porozuměl a byl schopen podle nich správně postupovat. Před započetím
jízdy se musí členové osádky vozidla sami informovat o naložených nebezpečných
věcech a nahlédnout do písemných pokynů ke zjištění podrobností
k činnostem, které je nutno provést v případě nehody nebo nouzové
situace.
Výbava povinná pro osobní a obecnou ochranu k provádění všeobecných činností
a specifických nouzových činností s ohledem na nebezpečí, která musí být
při přepravě ve vozidle pro všechna čísla bezpečnostních značek
-
pro každé vozidlo
zakládací klín, jehož velikost odpovídá max. hmotnosti vozidla a průměru kol
-
dva stojací výstražné
prostředky
-
kapalina pro výplach očí
-
pro každého člena osádky:
fluoreskující výstražná vesta,
přenosná svítilna, pár ochranných
rukavic (dle typu látky),
ochrana očí (např. ochranné brýle),
Dodatečná výbava:
-
nouzová úniková maska (jen u tříd 2.3 a 6.1)
-
lopata (jen pro třídy 3,
4.1, 4.3, 8 a 9, nejlépe plastová nebo hliníková)
-
ucpávka kanalizační vpusti
(jen pro třídy 3, 4.1, 4.3, 8 a 9)
-
sběrná nádoba
z plastu (jen pro třídy 3, 4.1, 4.3, 8 a 9)
Souhlas
k používání zápisu „Rozvoz-prodej“
Na základě pododdílu 5.4.1.1.1 odstavec h) Dohody ADR,
vydalo MD souhlas k používání zápisu
"Rozvoz - prodej" do přepravního dokladu po území ČR a
následnému provádění přepravy pod tímto pododdílem. Zveřejnění bylo vydáno v
Přepravním a tarifním věstníku číslo 43-44 dne 24. 10. 2007.
Setkání Expertní
skupiny k problematice dopravní značky B 19 „Zákaz vjezdu vozidel
přepravujících náklad, který může způsobit znečištění vody“
Cílem této expertní skupiny bylo ujednocení názoru na
možnost vjezdu prázdné nevyčištěné cisterny ADR do oblasti omezené zákazovou
dopravní značkou B 19. Závěr této expertní skupiny je následující: pokud má cisternové vozidlo
v přepravním dokladu uvedeno, že je prázdné (např. zápis prázdné cisternové vozidlo, POSLEDNÍ
NÁKLAD: UN 1202 …) rozumí se tím, že nepřeváží náklad. Proto je prázdným
nevyčištěným cisternám a cisternovým kontejnerům do oblasti ohraničené dopravní
značkou B 19 vjezd povolen.
Tento závěr koresponduje s názorem zástupců
Ministerstva dopravy a je stanoviskem Odboru silniční dopravy Ministerstva
dopravy k problematice zákazové značky B 19.
JAK
SE VYVÍJÍ ADR?
Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných
věcí (ADR) byla sjednána v Ženevě dne 30. září 1957 pod patronací EHK OSN a
vstoupila v platnost dne 29. ledna 1968. Dohoda byla pozměněna protokolem
pozměňujícím článek 14 (3), který vstoupil v platnost dne 19. dubna 1985.
Podle článku 2 Dohody nesmějí být nebezpečné věci, jejichž
přeprava je přílohou A zakázána, přijímány k mezinárodní přepravě, zatímco
mezinárodní přeprava jiných nebezpečných věcí je dovolena, pokud jsou splněny
podmínky stanovené v příloze A pro dotyčné věci, zejména pokud jde o jejich
balení a označování, a podmínky stanovené v příloze B, zejména pokud jde o
konstrukci, výbavu a provoz vozidel přepravujících dotyčné věci.
Každá smluvní strana si podle článku 4 Dohody ponechává
právo regulovat nebo zakázat vstup nebezpečných věcí na své území z jiných
důvodů, než je bezpečnost během přepravy. Smluvní strany si také ponechávají
právo dohodnout se dvoustrannými nebo mnohostrannými dohodami, že určité
nebezpečné věci, jejichž přeprava je přílohou A zakázána, mohou být na jejich
území mezinárodně přepravovány za dodržení určitých podmínek nebo, že
nebezpečné věci, jejichž mezinárodní přeprava je podle přílohy A dovolena,
mohou být na jejich území přepravovány za méně přísných podmínek, než jsou
podmínky uvedené v přílohách A a B.
ADR je členěna do 9 částí a 2 příloh. Přílohy A a B jsou od vstupu v platnost ADR pravidelně pozměňovány a
novelizovány. Pracovní skupina pro přepravu nebezpečných věcí WP. 15 Výboru pro
vnitrozemskou dopravu EHK OSN rozhodla na svém 51. zasedání (26. - 30. října
1992) restrukturalizovat přílohy A a B na základě
návrhu Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU). Hlavními cíly
bylo učinit předpisy pro uživatele přístupnějšími a jednoduššími.
Nová struktura je konzistentní se Vzorovými předpisy OSN pro
přepravu nebezpečných věcí, Mezinárodním předpisem pro námořní dopravu
nebezpečných věcí (IMDG Code) a Řádem pro mezinárodní
železniční přepravu nebezpečných věcí (RID).
ADR je dohodou mezi státy, a neexistuje tudíž žádný
nadnárodní orgán, který by mohl vynucovat jejich dodržování. V praxi jsou
silniční kontroly prováděny smluvními stranami ADR a nedodržení jejích
ustanovení může vyústit v uložení sankce národními orgány podle jejich
vnitrostátních právních předpisů. Vlastní ADR žádné sankce nestanoví.
Dohoda ADR se vztahuje na přepravy prováděné po území
nejméně dvou smluvních stran. Kromě toho je třeba připomenout, že v zájmu
jednotnosti a volného obchodu v EU byly přílohy A a B
Dohody ADR přijaty členskými státy EU jako základ pro právní úpravu silniční
přepravy nebezpečných věcí po jejich území a mezi jejich územími. Některé
nečlenské státy EU rovněž přijaly přílohy A a B
jakožto základ pro řešení bezpečnosti vnitrostátních přeprav nebezpečných věcí.